Det er mye man lurer på før man skal på leir. På denne siden har vi forsøkt å ramse opp det meste. Vi har sikkert glemt noe så listen blir fylt på etter hvert. Noen punkter er også ting vi håper å få til, men som ikke er helt på plass.
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z æ ø å
Adresse og telefon
Ønsker noen å sende post til deg på leiren, er adressen: Ditt navn, Avdeling, JUBA Juniorleir, Sagatun, Vivestadlinna 528, 3175 Ramnes.De kan også sende epost til
Aktiviteter
På formiddagene blir det aktiviteter som du melder deg på før du kommer på leiren.
På ettermiddagene blir det blant annet trimbingo og natursti, hoppeslott og merkelige sykler.
Allergi
Deltakere som har eller har hatt allergi mot insektbitt eller annet må ta med allergimedisin. Du må ta med nok medisin for hele uken.
Gi også melding om dette i personlig infoskjema du skal ha mottatt på epost.
Ankomst
Dere blir mottat av en representant for leirkomiteen. Denne viser dere til leirområdet. En leder for hver avdeling (Forelder for de som ikke kommer sammen med en avdeling) går til leirkontoret og sjekker at deltakerlister og betalinger er ok.
Avmelding
Ved avmelding etter 15. mai tilbakebetales deltakeravgiften – 400 kr. Ved sykdom tilbakebetales hele deltakeravgiften.
Avreise
Deltakerne velger selv når de vil reise hjem på lørdagen. For de som ønsker det vil det bli servert lunsj ca kl 12.
Bading
Badeplassen ligger et lite stykke unna og det blir organisert buss. Plassen er begrenset og det er ikke mulig for de som ikke skal bade å være med bussen. Det vil være kursede livreddere tilstede i tillegg til at alle deltakere må ha med seg en leder. Maks 5 barn pr leder.
Beredskap
Se Trygghet og trivsel
Besøk
Leiren er åpen for besøk på dagtid. Det vil også være mulig å overnatte i leiren. Det er egne priser for dette.
Bilkjøring
Kjøring av bil i leirområdet skal kun skje etter godkjenning fra leirkomiteen. Bilen skal da ledes av minst en gående person. Se også parkering
Brann
Dersom brann oppstår meldes dette umiddelbart til brannvesenet på telefon 110. Følg ellers anvisning fra leirkomiteen. Alle deltakere samles på asfaltparkeringen.
Brannsikkerhet
Det skal ikke forekomme åpen ild i teltområdet. Likevel vil det i hver underleir finnes både brannslokkingsapparat og brannteppe. Der hvor det finnes åpen ild skal det også være minst to bøtter vann. En til slokking og en for brannskade.
Brettspill
I kjelleren på bygdehuset vil det stå et bord med diverse brettspill til utlån.
Bursdag
Alle som har bursdag i løpet av leiren vil få en liten gave fra leirkomiteen på dagen.
Crew
Dette er arbeidsgjengen som står på før under og etter leiren for å bygge opp og gjøre i stand for at leiren skal fungere. Alle over 15 år kan melde seg til crewet. Som takk for innsatsen vil alle i crewet få redusert deltakeravgift.
Diett
Vi vil så langt det lar seg gjøre forsøke å oppfylle alle ønsker om spesialkost. Husk å melde dette i personlig infoskjema du skal ha mottatt på epost.
Dugnad
I løpet av uka vil leirkomiteen trenge hjelp til gjennomføring av mange oppgaver. Alle voksne som deltar på leiren vil antageligvis bli spurt om å bidra i større eller mindre grad. Blant annet vil det bli satt opp vaktlister for en del oppgaver. Vi håper på positiv respons når vi spør.
Dusj
I kjelleren på bygdehuset finnes noen få dusjer. Det blir satt opp dusjtider.
Dyr
Det er ikke anledning til å ta med seg kjæledyr inn i leirområdet.
Evakuering
Må teltleiren evakueres ved f.eks. en brann skal alle samles på asfaltparkeringen. Ledere må da sjekke at alle deltakere de har ansvar for er tilstede og melde fra til leirkomiteen.
Forsikring
Alle medlemmer i JUBA er dekket av vår organisasjonsforsikring både under leiren og på vei til og fra. Deltakere som ikke er medlem i JUBA vil kun vær dekket av denne under selve leiren. Det kan uansett være fornuftig å ha en reiseforsikring for det disse forsikringene ikke dekker. Blant annet bagasje.
Fotografering
Det er hyggelig å ta med seg minner i form av bilder hjem fra leiren, men respekter at ikke alle ønsker å bli tatt bilde av. JUBA har utarbeidet en regel om bruk av bilder fra våre aktiviteter. Ved personlig infoskjema du skal ha mottatt på epost, er det mulig å reservere seg mot at bilder av en blir benyttet av Juba.
Fødselsdag
Se bursdag
Førstehjelp
Flere steder vil det være tilgjengelig førstehjelpsutstyr. Førsthjelpsansvarlig har tydelig merket telt og vil alltid kunne kontaktes via leirkomiteens radiosamband. Førstehjelper kan også nås via leirens telefonnr. 33 808 909. Ved idrett og aktiviteter med en viss fare for ulykke vil førstehjelper være tilstede.
Gass
Leirområdet blir veldig kompakt og for brannsikkerheten vil det ikke være tillatt å ta gassflasker inn i teltområdet.
Gjenvinning
Se søppelhåndtering
Gjesteparkering
Gjester kan parkere på parkeringsplassen nærmest hovedveien.
Hittegods
Hittegods leveres til leirkomiteen. Der kan du også henvende deg om du savner noe. Ved leirsamlingene blir hittegods tatt fram for utdeling. Etter leiren blir liste over hittegods lagt ut på hjemmesiden. Hittegods vil bli oppbevart til 1.oktober før det blir gitt bort eller kastet.
Hjelp
Trenger du hjelp til noe snakker du bare med en av oss i leirkomiteen. Vi går rundt med marineblå tskjorte eller jakke.
Hjemsendelse
Deltakere som ikke følger leirens regler risikerer å bli sendt hjem for egen regning. Overtredelse av reglene er blant annet tyveri og hærverk.
Hjemmeside
Se nettside
Hogst
Det er ikke lov til å hogge trær i leiren eller området rundt uten tillatelse fra leirkomiteen.
Hund
Se dyr
Hærverk
Dersom du gjør skade på andres eiendom eller eiendeler må du erstatte dette. Ved grove overtredelser vil du bli sendt hjem.
Informasjon
Det er oppslagstavle med informasjon i alle underleirene og ved inngangen til leirområdet.
Er det ellers noe du lurer på, snakker du bare med en av oss i leirkomiteen. Vi går rundt med marineblå tskjorte eller jakke.
JUBAiade
Dette er en lagkonkurranse med håpløse oppgaver.
Hver underleir er et lag og alle, store og små, må bidra. Konkurransen starter og slutter med innmarsj.
Kafe
Det blir "Popup JUBAkafe" flere ganger om dagen. Åpningstider blir annonsert. Utvalget kan variere.
Kaffe
Hver underleir har kaffetrakter slik at man kan lage kaffe når man ønsker.
Kart
Det blir laget et oversiktskart som du vil finne på flere oppslagstavler. Da skal det bli lettere for deg å finne fram. Ved Inngangen til leirområdet blir det også satt opp en skiltstolpe som viser til de viktigste delene av leiren.
Kildesortering
Se søppel
Kiosk
Vi har egen kiosk med moderate priser.
Blant utvalget er sjokolade og godt, brus og caprisonne, ispinner og softis, Slush, popkorn og sukkerspinn (Ikke alt på en gang)
Kjøring på området
Se bilkjøring
Lading
I matteltet på torvet i hver underleir vil det være et par stikkontakter der du kan lade mobiltelefon o.l.
NB! La ikke mobiltelefonen ligge om du ikke er i nærheten og kan passe på den.
Det er ikke mulig å lade elbil.
Ledermøte
Hver kveld etter deltakernes leggetid vil det være et møte for alle voksne der informasjon og aktuelle saker tas opp. Møtet holdes i kjelleren på bygdehuset.
Lege
Vi har avtale med et legesenter i nærheten. Ved behov for legebesøk vil førstehjelper sørge for avtale.
LeirABC
Du leser nå leirABCen. Dette er en alfabetisk oversikt over det meste du trenger å vite om leiren. Finner du ikke svar på det du vil vite her kontakter du leirkomiteen.
Leirhistorie
Dette er en historie som blir til i løpet av leiruka. Leirkomiteen begynner på historien og så får underleirene i oppgave å lage et nytt avsnitt når de har ansvar for leirsamlingen.
Leirkomite
Leirkomiteen har ansvar for alt som skjer på leiren. Gjennomføringen av ulike oppgaver kan bli delegert til andre, men henvend deg til leirkomiteen om det er noe.
Leirkontor
Det vil i utgangspunktet ikke være noe eget bemannet kontor. Det finnes en kontorarbeidsplass for leirkomiteen i andre etasje i bygdehuset. Ta kontakt med et av leirkomitemedlemmene i marineblå tskjorte eller jakke for hjelp.
Leirområdet
Leirområdet er fotballbanen til Vivestad idrestforening.Vi er ganske nærme noen naboer som vi må vise hensyn til. Blant annet ved at vi ikke går inn i hagene dems. Se naboer
Leirsamling
Hver kveld blir det underholdning fra scenen i storteltet. Noe av denne underholdningen står deltakerne for. Underleirene har ansvaret for underholdningen en kveld hver seg.
- Søndag – Åpning, Leirkomiteen har ansvaret
- Mandag – Underleir 1
- Tirsdag – Show
- Onsdag – Underleir 2
- Torsdag – Underleir 3
- Fredag – Underleir 4
Leirsang
Som en del av oppdraget underleirene får med å lage underholdning til en leirsamling skal de også lage et vers til leirsangen. Leirkomiteen vil ha et vers ferdig den første kvelden og så er det bare å fortsette på denne.
Lommepenger
Du får all maten du behøver i løpet av leiren, men noen lommepenger for å handle i kiosken eller kafeen kan være fint å ha med seg.
Noen avdelinger gir sine medlemmer en grense for hvor mye de kan ha med seg. Noen ledere tar også vare på pengene og deler dem ut i porsjoner gjennom uka.
Pass godt på pengene dine og vær nøye med at de ikke ligger synlig slik at noen kan bi fristet til å ta dem.
Mat til gjester
Det er mulig for gjester å kjøpe enkeltmåltider. Vi må bare forsikre oss om at det er nok.
Måltider
Frokost og kveldsmat spises i underleiren. Det vil være kjøleskap og matkasse med det man trenger i underleiren. Kjøkkenet er åpent under måltidene for påfyll om det går tomt.
For lunsj blir det matpakker som hver enkelt må smøre under frokosten.
Middager serveres felles for alle ved bygdehuset.
Meny
Søndag - tomatsuppe
Mandag - lasagne
Tirsdag - grillmat
Onsdag - kjøttboller og potetmos
Torsdag - lapskaus
Fredag - taco
Miniputt
Alle barn under 6 år kan være med på miniputtaktivitet om formiddagene.
Innholdet blir tilpasset gruppen som er med. Det blir kanskje noe turer i nærområdet og hobbyaktiviteter i tillegg til en del leker.
Morgenmøte
Underleirene vil ha samling, under frokosten, der programmet for dagen og informasjon fra ledermøtet kvelden før blir tatt opp.
Naboer
Leiren ligger med naboer inntil. Det er viktig at man respekterer deres eiendom og viser hensyn.
Nattevakter
Om nettene vil det til en hver tid være minst en voksen og en ungdom som går nattvakt. Natten er delt i tre økter.
Nettside
Leirens nettside http://2025.juniorleir.no blir oppdatert med nyttig informasjon og inspirasjon fram mot leiren.
Får vi det til vil vi fylle sidene med leirminner som blir tilgjengelig også etter leiren.
Parkering
Langtidsparkering blir på eget område i ytterkant av leirområde. Dagsbesøkende parkerer på parkeringsplassen nærmest hovedveien. Parkeringsplassen nærmest leirområdet er satt av til aktiviteter
Personlig hygiene
Noen stikkord:
- Skift alt tøy når du legger deg. I tørt tøy holder man seg varm om natten.
- Vask deg ordentlig hver dag. Vask alltid hendene før du lager mat eller spiser, og etter hver gang du har vært på toalettet.
- Luft soveposen hver morgen, med vrangen ut.
- Ha egen pose til skittentøy, gjerne i stoff.
- Det er ikke tillatt å vaske seg ved vannpostene.
Politi
Leirkomiteen kontakter politi ved nød. Meld fra til lederen din eller til leirkomiteen, så tar vi det videre.
Post
Post fra leiren kan leveres i kiosken. Vi kan være behjelpelig med å skaffe frimerker.
Post til deltakerne vil bli samlet opp og delt ut en gang om dagen. Se også adresse og telefon.
Presse
Eksterne media som vil lage reportasje fra leiren henvender seg til leirkomiteen. De vil bli fulgt i leiren og vi vil forsikre oss om at bilder som brukes osv. følger våre retningslinjer.
Resirkulering
Se søppel
Ro i leiren
Etter leirsamlingene holder vi et lavt lydnivå i teltleiren slik at de som ønsker det skal få sove. Etter kl 22.30 skal det være helt stille i teltleiren.
Rydding
Det blir mye triveligere i leiren om alle hjelper til med å holde det ryddig. Husk også at teltinspeksjonen tar hensyn til om det er ryddig utenfor teltet. Bruk søppelstativene som er satt opp rundt i leiren.
Røyking
Røyking er ikke tillatt i leiren.
Saft
I hver underleir vil det være tilgang på saft. Ledere skal fordele denne.
Samband
Leirkomiteen har radiosamband for å rask komme i kontakt med hverandre.
Scene
Scene er inne på bygdehuset. Det er der underholdningen ved leirsamlingen foregår. De som skal underholde kan på angitt tidspunkt øve på scenen uten publikummere.
Sentralbord
Alle telefonhenvendelser til leiren kan gjøres til tlf. 33 808 909 Dette er leirsjefens privatnr og besvares før, under og etter leiren.
Sikkerhet
Se trygghet og trivsel
Sykkel
Leirområdet er ganske kompakt, og de fleste vil ikke ha plass til å ha med seg sykkel, men vil du ha en med deg så er det helt greit for leirkomiteen. Mellom teltene vil det ikke være plass til å parkere sykkelen.
Sykestue
Et rom i bygdehuset er satt av til førstehjelpsrom. Førstehjelper vil kunne gi plass på dette rommet om det for eksempel trengs for å få slappe av.
Søppel
Søppelstasjoner vil finnes på mange steder rundt om i leiren. Noen steder vil det være søppelsortering og vi ber om at sorteringen følges opp.
Tannlege
Førstehjelper vil være behjelpelig med å sette deg i kontakt med tannlegevakt om det skulle bli behov.
Teltinspeksjon
Hver dag vil det bli inspeksjon av teltene under formiddagsaktiviteten. Denne vil bli gjennomført etter faste regler. Viktig at ikke noe ligger inntil teltduken, for da kan vann komme inn, og at ikke verdisaker ligger og frister noen til å ta dem.
Teltnummer
Alle telt vil få utdelt en nummerlapp til å henge opp. På denne skal det skrives hvem som bor i teltet, og hvem som er lederen til de som bor der. Da vet vi ved en hendelse hvor deltakerne er.
Tips
Har du tips og forslag til hvordan leiren kan bli bedre så kom med det til leirkomiteen og kanskje det vanker en liten gave.
Torg
I hver underleir vil det være satt av plass til et torg. Her vil det så et mattelt der frokost og kveldsmat blir servert. På torget vil det også være satt av plass til at alle deltakerne i underleiren kan sitte samlet under måltidene.
Det blir også et fellestorg midt i teltleiren. Popup kafeen kan dukke opp her.
Trygghet og trivsel
Leiren har fokus på beredskap. Dette arbeidet ledes av hms og førstehjelpsansvarlige. Hun koordinerer interne og eksterne resurser. Loggføring av hendelser og kontakt med pårørende ved eventuelle ulykker. Hun har også ansvar for bade- og nattevakter m.m.
Tyveri
Tyveri meldes til leirkomiteen. De som stjeler vil bli sendt hjem.
Underleir
Leiren deles inn i fire underleire. Disse vil få et lite torv i midten og det er her frokost og kveldsmat blir servert. Underleirene får også ansvar for underholdningen på leirsamlingen en kveld hver seg. Hver underleir er også et lag under JUBAiaden.
Ungdomsaktivitet
På høyden over leiren er en grillhytte har kan de som er over 15år samles på ettermiddager og kvelder. Søndag kveld blir vi enige om et opplegg for uka. Fredag åpner vi også for at alle som er 13 år eller eldre kan være med deler av tiden. Vi håper å få til noe som kan knytte denne gruppen sammen.
Vakter
For en del faste oppgaver som skal gjennomføres i løpet av uka vil det bli satt opp vaktlister. Disse vil bli laget ferdige i forkant av leiren, og alle voksne kan bli fordelt på disse. Vi håper at de som blir tildelt en vakt kan stille opp på denne, eller bytte med noen andre (si fra om dette til leirkomiteen). Blant oppgavene det vil bli laget lister for er: bading (ordensvakt på stranda, det er egne livreddere), matutdeling, oppvask og nattevakter.
Vann
Alt vann i leiren kan drikkes. Vannposten skal brukes for å fylle flasker og kopper. Det skal ikke drikkes rett av krana. Her kan du også gjøre tannpuss og vask.
Vekking
Normal dagsrytme på leiren starter med vekking kl 8:00